
Vi har valgt at bruge den
hermeneutiske model til, at analysere på vores observationer i pågældende
områder. Vi har valgt at lægge vores vægt på Kildeparken, som den gode
observation og Trekanten som den ”dårlige” observation.
Til at starte med vil
vi snakke om vores forforståelse for kildeparken.
I kildeparken havde vi en
forforståelse af Kongens Have, et grønt og hyggeligt sted, hvor man kan komme
og hygge sig med sin familie, kæreste og venner. Vores egne tidligere
erfaringer taler dog imod dette. Vores nuværende forståelse for kildeparken er
karneval, fulde mennesker og kaos. Hvad vi derimod oplevede var, at vores
forforståelse var en realitet. Vi mødte en stor flok unge mennesker i alderen
omkring 12-15 år, der spillede fodbold, legede skjul og hyggede sig. Dog havde
vi en observation på en ung dreng, der starter med at slå på en busk med en
pind, mens alle de andre leger i baggrunden. Efter kort tid stopper den unge
dreng med at være aggressiv og sætter sig ved vand dammen. Her sidder han og
stirrer ud i det blå, med høretelefoner i ørene og rør sig ikke.
I forhold til det potentielle
rum, bliver Kildeparken udnyttet i fulde drag i denne situation. Kildeparken er
netop et sted man kan mødes og skabe gode relationer til sin omgangskreds, og nye
mennesker og dermed udnytte de nuværende
øjeblikke som Daniel Stern udtaler sig om. Det potentielle rum er et rum
der indbyder til samvær, kreativitet og udfoldelse. Dette potentielle rum
bliver også kaldt for, det tredje område af Winnicott, som er et sammenspil
mellem det subjektive og objektive, hvor leg og empiriske samt æstetiske
oplevelser foregår.
Kildeparken indbyder også til
både kollektive og individuelle relationer. Der er både klatre stativer, store
græsplæner, musik træer og mange andre muligheder for at udnytte parken til at
skabe sociale omgivelser. Kildeparken er samtidig et uformelt rum, hvor alle er
velkomne. Man kan dog sige at under karneval kan man se rummet som et formelt
rum, da man skal have et ”adgangsbevis” for at komme ind.
Ud fra pædagogiske øjne er
Kildeparken et slaraffenland, der er et hav af muligheder for at skabe aktive
relationer, det er et perfekt rum til at indtage alle tre observatørpositioner.
Man kan så vidt også have flere observatørpositioner i gang på én gang, da
området er så indbydende. Kildeparken indbyder også til nærhed og distance, da
de aktive relationer og de mange muligheder for observatørpositioner gør, at
man kan bruge begge til at udfolde den unges kompetencer til at udvikle sig
selv.
I forhold til den ”gamle” skole,
er omgivelserne i Kildeparken mere innovativ læring og gavner både pædagoger og
børn. I områder som kildeparken er der åbne muligheder for, at bruge alle tre
former for læring, Empirisk, Æstetisk og
Diskursiv. Under legen kan man danne et incitament for, at børnene lærer
bedre ved at have det sjovt undervejs. Et eksempel kan være vores leg med
David, mandag den 7/9, hvor vi lærer omkring relationer, distance og nærhed,
ved at bevæge os.
Med pædagogiske øjne er
Kildeparken også en asymmetrisk relation. Det er pædagogen der har magten, da
de bliver lønnet i situationen. Det er dem der sætter dagsordenen, og derfor
bliver situationen asymmetrisk. Dette bliver også kaldt for et subjekt-subjekt
eller subjekt-objekt. Herudfra kan pædagogen også bruge Schibbys teori og
vigtigheden af anderkendelsen af barnet, så relationen ikke KUN bliver et
subjekt-objekt, men at barnet kommer ”på lige fod” med pædagogen og derfor
bliver subjekt-subjekt, på den måde skaber barnet heller ikke en negativ
relation til læring. Man kan også sige at man som pædagog skal gå foran, ved
siden af og bag ved barnet. Daniel Stern mener, at det er vigtigt at lade
barnet gå i spidsen, da man som voksen har mange forforståelse som kan være
”negative” forståelser, hvor et barn er meget mere kompetent til at skabe nye
forståelser, da barnets ”glas” er tomt. Samtidig med at barnet godt må være
selvstændigt er det dog vigtigt at barnet får den voksnes ydre påvirkning, for
at kunne udvikle sig optimalt.
For at tage fat i det ”dårlige”
rum, havde vi forforståelse for, at Trekanten var først og fremmest langt ude
”på landet”, der var små og ikke indbydende lokaler. Da vi kommer der ud er den
eneste aktivitet der interessere os bordfodbold. Da vi så derimod læser
yderligere om Trekanten finder vi ud af at rummet er et multikulturelt rum,
hvor en person som Huxi Bak kommer og underholder, foredrag fra Lynge Jakobsen,
som er tidligere træner i Aab, hvor der også er grillmad, gamle fodbold
slagsange og massere af underholdning. Studerende kan komme og leje lokaler, og
bruge til gruppe arbejde mm. Så derfor har vi fået en ny forståelse og kan
derfor skabe en helhed. Her har vi brugt den hermeneutiske spiral.
Trekanten er derfor et potentielt
rum til individuelle relationer, men samtidig også kollektive relationer. Som
udgangspunkt vil man deltage i rummet som en individuel person. Rummet kan dog
udfordre den individuelle på kreativ og kulturelt niveau, ud fra lærings stile
er der mulighed for diskursiv læring da de fleste af ”underholdningerne” på
stedet foregår mellem et eksternt publikum om produktet. Rummet lægger også op
til at evaluere opgaver mellem grupper. Trekanten er hovedsageligt formelt da
man ofte vil bruge rummet med visse intentioner, da man ikke bare lige slår et
smut forbi. Det er lige dels uformelt, da rummet altid er åbent og alle er
velkomne.
Ved Trekanten er det svært at
indtage mange forskellige observatørpositioner, da rummet ikke indbyder til
kollektive aktiviteter begrænser rummet
mulighederne. Vi mener, at den optimale observatørposition ville være den iagttagende-deltagerposition,
igen fordi mulighederne er begrænset for kollektive oplevelser. Det er derfor
vigtigt at pædagogen eller den voksne tager ansvaret og ”leder” objektet i den
vej som der ønskes for at kunne iagttage efter intentioner. Det personlige
engagement er derfor drivkraften i pædagogens arbejde, manglen på muligheder
for observatørpositioner gør også at nærheden og distancen bliver svær, at
bruge optimalt.
Et eksempel kan være at to børn
kommer op at skændes i det pågældende ”rum” man bruger, men for at give dem en
distance og måske løse det selv vil barnet eller begge børn inddrage den voksne
meget hurtigere da den voksne vil være meget tæt på situationen i forvejen.
Derimod er det dog nemt at give nærhed til børnene, netop fordi man er på så
lidt plads.
Set fra pædagogiske øjne er
Trekanten, et godt afvekslings sted fra institutionen til børn der eventuelt
har specielle behov og har brug for mere nærhed eller pusterum, f.eks. ADHD,
autister eller lign.
Rummet giver nemlig stor mulighed for at pædagogerne og
børnene kan få en tæt relation og pædagogen kan skabe tryghed, ud fra et
overordnet synspunkt kan Trekanten være et mindre ”godt” sted at bruge som et
pædagogisk rum. Mulighederne for kollektiv og sociale relationer er meget små
da pladsen er trængt og inddelt. Dog igen er rummet godt til at skabe tætte
relationer til børn med specielle behov da man har dem inden for rækkevide hele
tiden.
Respons i forhold til det gode rum: Kildeparken
SvarSlet- Det er godt, at I benytter begreberne forforståelse (Kongens Have), erfaringsposition (karneval) og det potentielle rum (fx til leg og æstetiske læreprocesser) til at besvare de 3 spørgsmål i leverance-opgaven.
- Det er også godt at se, at I tager livtag med / går i gang med at anvende en række begreber fra den pædagogiske grundfaglighed.
- Det, som I skal blive bedre til, er at give en kort definition på, hvad de anvendte begreber betyder, hvor I har dem fra (forfatternavn, kildehenvisning), og hvad I vil bruge dem til.
- Som læser bliver jeg lidt forvirret over, at I bare nævner begreber som f.eks. "de tre observatørpositioner", "individuelle og kollektive relationer" og "nuværende øjeblikke", uden at give mig en kort forklaring, eller et eksempel på, hvad de betyder.
- Til gengæld skaber det nærvær og dokumentation, at I beretter om de børn og unge, som I har observeret i Kildeparken.
- De to videoklip fra Kildeparken hjælper mig også som læser til at få et indblik i, hvad Kildeparken kan tilbyde som uformelt byrum.
Respons til det gode rum: Trekanten.
- Godt, at I tager udgangspunkt i forforståelse, erfaring og i læsning om stedet.
- I har nogle gode overvejelser om Trekantens inderum som et potentielt rum i forhold til pædagogiske aktiviteter. I skriver, at rummet er godt til bestemte, voksenstyrede aktiviteter, og hvor pædagoger og børn kan være tætte på hinanden.
- Igen bør I holde igen med mængden af forskellige begreber, som I benytter jer af. Det er f.eks. ikke klart, hvad I mener med kreativt og kulturelt niveau og "underholdningerne".
- Lidt ærgerligt at I har adskilt jeres fotos og tekst så meget, for billederne af Trekanten giver et par gode indblik i stedet, som supplerer det I skriver nederst i blog-teksten om det "dårlige byrum".
- Personligt er jeg ret vild med nærbilledet af det håndskrevne biblioteksskilt. Det er et varmt og nærværende udtryk for kommunikationen på stedet - og det indeholder vist også lidt ironi i forhold til både at skulle flytte rundt på tingene og vide præcis hvor man kan finde tingene igen. Den oplevelse kender vi også fra CME :-)
..Respons til det "dårlige rum" Trekanten, mente jeg selvfølgelig ;-)
SvarSlet